Ryijyilyä

Ryijy. Hmm... Lopulta pohdinnan jälkeen tulee mieleen ukko ja akka -ryijy joka riippui luokkahuoneen seinällä, kun olin ehkä kolmosella. Käsittääkseni nuorisoseura jakoi tietyllä mallilla tehtyjä ryijyjä ansioituneille jäsenilleen. (Voi olla, että oon myös käsittänyt väärin.) Saarijärvi  jokseenkin tunnettu ryijypitäjä, se selvisi mulle keväällä kun tutkin kulttuurisia taustojani.

Meillä oli ohjelmassa miniryijy kutomalla! Ainoa kokemukseni ryijyn teosta tätä ennen on ollut ala-asteella, kun ompelimme jouluaiheiset ryijyt säkkikankaalle. Suunnittelin tontun, jolla oli tavallisen kokoinen lakki. Ryijyyn ei kuitenkaan pystynytkään tekemään kuvioita kovin tarkkaan, joten lakki alkoi venymään ja venymään. Tuli jättilakki, mutta ei se mitään.


Nyt toteutettu ryijy suunniteltiin mielikuvamenetelmällä. Opettaja ohjasi meidät mielikuvamatkalle mielipaikkaamme metsässä. Kun kukin oli riittävän kauan katsellut valitsemassaan paikassa ympärilleen, piti tunnelma ja paikka piirtää väreinä paperille.

Väripläjäys haaleana.
Alustava ruutusuunnitelma.


Värisuunnitelma sitten muunnettiin värialuiksi ruudukkoon, joka kuvasi ryijyn nukkia. Minä tarkensin suunnitelmaa vielä ennen ruudukon käyttämistä, koska olin läiskäissyt värit summanmutikassa paperille. Mielikuvassani olin istumassa suuren sammaleisen kiven päällä aukion laidalla. auringon valo siivilöityi takana olleiden puiden väliin. Oli rauhallista ja mustikat olivat kypsiä.


Seuraaavaksi suunnittelin nukat ja leikkasin ne. Minun nukistani tuli varsin kirjavia, koska halusin hyödyntää jämälankoja ja ajattelin, että sävyt vaihtelevat metsässä, niin miksei myös mun ryijyssänikin.



Kun nukat oli valmiina, pääsin kutomaan. Se oli kivaa! Ryijyn tekoon jäi koukkuun, eikä sitä enää malttanut lopettaa. Lopputuloksesta tuli ajateltua abstraktimpi ehkä juuri värien kirjavuudesta johtuen, mutta ainakin minä itse tiedän, mitä ryijy esittää...

Valmiina kehyksessä.

Nurjalta.

Valmis!
Kehys onneksi rauhoitti työtä! Sävyt löysivät kehyksen sisällä paremmin paikkansa. Innostus ryijyn tekoon on nyt kova, enkä usko, että se tähän loppuu. Ryijy on hyvinkin voinut tulla korvaamaan palapelit. Siihen kun saa juuri niin monta "palaa" kuin haluaa ja niin kivan kuvan kuin osaa suunnitella.

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Käsinneulontaa

Punontaa

Nauhaa, nauhaa, lautanauhaa.